onsdag 4 september 2013

Från Roslagens famn på en blommande halvö

Jag och lilla fröken, vi är allt bra listiga vi. Vi pusslade ihop en hel vecka ledigt och är med min pappa i sommarstugan vid havet i Roslagen. Och ni kan tro att vi har det alla tiders! Alla andra sommargäster har ju åkt hem, så det är alldeles lugnt här i havsviken, vädret är på topp och varje dag är skönt oplanerad och blir som den blir. En dag blev det för ovanlighetens skull en sväng in till Uppsala där vi träffade den där galna fårskallen på 4H, men annars håller vi oss bara hemma och njuter. Ute i värmen på dagarna, inne framför brasan på kvällarna.


I går kväll tog vi oss en promenad här på grusvägarna och såg 40 får, sex grodor, fyra döda småormar och tre hästar. Tidigare på dagen hade vi fyra havsörnar över oss. 


Jag har påbörjat ett litet projekt här på tomten som jag pysslar med när lilla fröken sover. För drygt 30 år sedan fanns det visst en potatisåker här, men nu är det bara en igenväxt åker som sett alldeles förskräckligt bortglömd ut. Jag har röjt upp, kör fulla skottkärror till vårens brännhögar och skissar och planerar för detta stordåd. Jag drömmer om ett stort och härligt trädgårdsland med röda hemsnickrade pallkragar med örter och annat gott, flera fruktträd, nån maffig pergola, rader av potatis och jordgubbar och slingriga sockerärtor, kompostlimpor, hembyggt planteringsbord och nån fin sittplats, allra helst med runt knastrande grus under. 250 kvadrat, på ett ungefär, det borde väl jag få plats med en hel del på? Om nån här är en superhejare på sånt och bubblar över av en massa bra tips, så säg till. 

Men nu är det frukost. Och sen får dagen bli precis som den blir. 

2 kommentarer:

  1. ÅÅÅhhhh, och jag som just har påbörjat funderingarna på att återuppväcka ett Men det blir nog bara 25 kvadratmeter till att börja med. Mina tre pallkragar ska jag ha kvar också.

    SvaraRadera
  2. Så bra! Proppa fullt och berätta vad du får upp :)

    SvaraRadera