måndag 24 juni 2013

Chokladbollscake pops

Om det nu var så att vi fick stå i kö när Gud delade ut lite olika gåvor och talanger, då gissar jag att jag hade gått ifrån kön med tålamod. Den hade jag inte orkat stå i! 


Nåja. Nu tror ju inte jag på att vi skapades i olika kösystem, men nåt sånt stod jag ändå och muttrade för mig själv när jag brottades med cake pops förra veckan. 


Det var dags för ännu en sommaravslutning och jag fick för mig att barn gillar kakor på pinne. Jag har tidigare gjort cake pops av Ballerina Kladdkaka (superenkelt, kör i mixern, blanda i Philadelphia tills det är lagom, ställ i kylen, rulla till bollar), men det var visst lite hasselnötter i dem och det vågar jag inte ta med till glupska barn, så det blev en helylle chokladbollssmet som bas i stället. 


Jag kan bespara er alla mina klantigheter och i stället skriva det jag kom fram till:

- lägg bollarna en liten stund i frysen
- stick i en pinne (jag klippte grillpinnar mitt itu och klippte bort spetsen)
- doppa i choklad
- ställ pinnarna i glas fyllda med strösocker

Om bollarna är lite kalla och stela åker dels inte pinnen igenom, dels stelnar den smälta chokladen aningens snabbare.

- vänta lite tills chokladen har stelnat lite och häll på eller doppa i topping
- ställ i kylen
- dekorera om du vill! Jag (och mitt vid detta laget otroligt tunnsådda tålamod) använde fina band och washitejp. 


Om ungarna gillade dem? Det kan du tro! Det fanns några till övers för granntjejerna att smaska på samma kväll och en av dem avslutade sliskeriet med "jag kommer och hälsar på din kyl i morgon!". Det tar jag som ett bra betyg. 

Prova själv! 

1 kommentar:

  1. Sara björnell knuuth16 augusti 2013 22:26

    Detta får det nog bli när det blir barnvälsignelse! Mums!

    SvaraRadera